Årets Street Food
Brisket & Friends, Stockholm
Om man slår upp street food i ordboken är det på det här stället man hamnar. Kvalitet, kunnande och hög servicegrad definierar årets vinnare, vilket inte minst märks på den kö som ringlar från tidig förmiddag. Att äta mat tillagad upp till 15 timmar med kärlek är oslagbart.
Årets Leverantör
Löfbergs
Årets leverantör är ett företag som i en starkt konkurrensutsatt bransch som bygger sitt varumärke genom att synliggöra viktiga värden som till exempel miljö, hållbarhet, transparens och innovation. Ett bra exempel på innovation är lanseringen av det kylda sortimentet.
Årets Kombo
McDonalds
Inte många kunder lämnar stället utan något att dricka, fast det troligtvis var hungern som förde dem dit. Företaget är en föregångare inom fastfood-branschen och har en unik förmåga att skapa självklara menyer oavsett när på dygnet kunden vill äta och dricka. Man har också jobbat hårt med kvalitet och med att höja nivån på fastfood genom sina tillfälliga besök och gästkockar.
Årets Hjärta
Holy Greens
Vinnaren expanderar över hela Sverige med sitt ekologiska och närproducerade fastfood-koncept och visar med stort hjärta hur hälsosam snabbmat kan vara både god, mättande och nå en bred publik, där lunchköerna ringlar långt ut på gatan.
Årets Fast Casual
Doktor Mat, Stockholm
Snabbt, hälsosamt och inte minst riktigt gott är ledorden för årets vinnare i Fast Casual. Noga sammansatta rätter utan kompromisser är resultatet och vi återvänder gärna gång på gång till denna pärla. Årets vinnare har med all önskvärd tydlighet visat att det går att äta gott och samtidigt göra gott för kroppen.
Årets Coffee Shop
Tro, Hopp & Kaffe, Stockholm
Ett kvalitativt fint och bra koncept som visar att det är möjligt expandera verksamheten till kaffebar. Som att få en liten del av förorten mitt i sta’n med specialkaffe, ett utbud av salt, sött och hembakat med en personlig touch. Företaget vill också göra världen lite bättre och har därför ett nära samarbete med en hjälporganisation som arbetar för att barn ska få det bättre.
Årets Briljanta Idé
The Plant, Stockholm
Dagens konsumenter och gäster är medvetna, kräsna och vill kunna välja god, nyttig och klimatvänlig mat både i butik och i restaurang. De flesta vill dra sitt strå till stacken men inte kompromissa med möjligheten till njutning. Man vill ha allt. Vinnaren av Årets Briljanta Idé erbjuder allt detta i en modern fastfood-miljö för människor på språng.